13.05.2012
Jan Hrabal

„Chceme být dlouhodobě českým nejúspěšnějším hokejovým klubem“

PARDUBICE — Téměř dva týdny vykonává Ondřej Šebek funkci generálního manažera HC ČSOB Pojišťovna Pardubice. Na rozkoukávání nemá čas, je potřeba pokračovat v přípravách nové sezony, ve které budou Východočeši obhajovat mistrovský titul.

„Vzhledem k tomu, že jsem nastoupil do známého prostředí, tak ten přechod nebyl tolik náročný. Pro většinu lidí v klubu se jednalo o novou informaci, ale já s ní pracoval delší dobu, takže jsem se připravoval s předstihem. Žádný šok jsem tedy na sobě nezaznamenal,“ říká generální manažer obhájce mistrovského titulu.

„Pro nás je obrovskou výzvou, že nová sezona přináší Pardubicím tři výročí, kterými se už nyní věnujeme. Je to téma a hlavně vzdání holdu lidem, kteří pro Pardubice v minulosti pracovali,“ pokračuje Ondřej Šebek.

Cítíte, že historie je protkána pardubickým klubem a je potřeba stavět i v oblasti marketingu?
„Na každém kroku to z vás dýchá. Všichni si uvědomujeme sílu historie. Někteří lidé spojili svůj život s hokejovými Pardubicemi a je třeba je ctít. Tento klub dlouhodobě respektuje historii, musíme na to navázat a dodržovat úctu k tradicím.“

Jaké první kroky jste coby generální manažer učinil?
„Sešel jsem se s nejbližšími lidmi z týmu. Budou vykonávat jisté manažerské pozice, všem jsem představil koncepci toho, jak by klub měl vypadat. Znají cíle, kterých chceme dosáhnout. Řekli jsme si představy o tom, jak by měl klub fungovat a jak oni budou pracovat.“

Jaká je tedy vize HC ČSOB Pojišťovna Pardubice?
„Chceme být v dlouhodobém horizontu nejúspěšnějším hokejovým klubem u nás. Chceme zapracovat na značce pardubického hokeje. Chceme mít nejlepší fanklub. Tato vize se váže na úspěchy sportovní i obchodní. Jeden bez druhého nejde.“

Organizace se musí dlouhodobě rozvíjet

Sportovně je klub úspěšný…
„Zde je potřeba pokračovat v nastoleném trendu. Klub by se měl koncepčně posouvat dál, je to o procesech řízení v něm. Mým úkolem je nastavit režim tak, aby se organizace dlouhodobě rozvíjela.“

Jak to bude vypadat?
„Řízení klubu bude více kolektivní záležitostí, nebude spojeno s mojí osobou. Postavil jsem silný manažerský tým s rozdělenými kompetencemi tak, aby za ně měl i odpovědnost. Budeme pracovat kolektivně, kooperovat, protože jeden bez druhého nemůže fungovat. Hokejisté nebudou bez peněz, ty nebudou bez výborných výkonů. Sportovci nebudou bez fungující mládeže… Vše je zřetelně propojené dohromady.“

A jak to pozná fanoušek, kdy se může těšit na první výstupy?
„Díváme se na start nové sezony, ta pro nás začíná v srpnu, kdy představíme nové formy komunikace s fanoušky. Připravujeme zajímavé akce, samozřejmě pracujeme na doplnění kádru, což naše příznivce v tuto chvíli zajímá nejvíce. Investice do komunikace s fanoušky jsou pro nás personální i finanční, návratnost je počítána jako dlouhodobá. Chceme, aby s pardubickým klubem žilo co nejvíce lidí nejen při hokejových zápasech. Chceme nastavit těsnější komunikaci, je připravena řada věcí, o kterých budeme v průběhu léta informovat.“

Značka klubu musí mít svou cenu a prestiž

Hovořil jste o posílení značky klubu. Jak si to má fanoušek představit?
„Ta by měla být pro všechny výstavním kouskem, který bude chtít každý mít u sebe. Jde o běžný život, třeba o tom jít v takovém oblečení do města, pít kávu z hrníčku s logem klubu, mít označené auto… Chceme, aby značka klubu byla vizitkou celého regionu a měla svou cenu a prestiž.“

Prvním konkrétnějším výstupem je cena permanentek, jejichž cena přes zvýšení daně z přidané hodnoty zůstala na loňské úrovni…
„Toto je výraz našeho poděkování fanouškům v rozhodujících chvílích minulé sezony. Permanentní vstupenka je zase o trochu výhodnější oproti běžné vstupence. Zvýšení daně z přidané hodnoty se promítlo do ceny jednotlivého vstupného v minulé sezoně, cena permanentky zůstala i letos totožná. Fanoušek tedy ušetří více, zvýšení této daně bereme na sebe. Fanoušci mající permanentku jsou pro nás velmi důležití, jsme pyšní, že máme tak početnou obec příznivců.“

Na co dál se mohou majitelé permanentek těšit?
„Pro fanoušky chystáme benefity, na které jsou zvyklí. Začátkem sezony na ně čeká symbolický dárek ve spojení s permanentkou. Novinkou je, že permanentky budou platit také na zápasy European Trophy, které budou odehrány v pardubické ČEZ Areně. Dále pak chystáme během sezony uspořádání tří čtyř akcí, kterých se budou moci zúčastnit pouze majitelé permanentek.“

Už víte ceny jednotlivých vstupenek na European Trophy?
„Ještě jsme ji přesně nekalkulovali, ale určitě bude nižší než cena extraligové vstupenky. V tuto chvíli jednáme se zástupci ČEZ Areny o podmínkách, za jakých můžeme zápasy tady hrát.“

Pardubické prostředí je výjimečné v celé Evropě

Změní se něco na režii extraligových zápasů?
„Chceme a je to jednou z našich priorit. Pardubický hokejový divák je nesmírně konzervativní a tradiční. Ne všechny nápady a zpestření z jiných stadionů dokáže akceptovat. Máme za sebou otevřené jednání se zástupci fanklubu, s ním konzultujeme naše kroky. Naší společnou snahou je znatelné omezení počtu reklamních sdělení na kostce ve prospěch zábavných prvků.“

Takže zmizí reklamy?
„Úplně ne, ale bude jich tam výrazně méně. Chceme zatraktivnit program v aréně pro rodiny, rozpracováváme myšlenky dětských koutků, většího zapojení maskotů mezi lidi. Jsou to věci, kterými chceme zápas zatraktivnit, aby přinesl show pro celou rodinu. Chceme přinášet komplexní zážitky, přestože nejdůležitější je pochopitelně vlastní zápas.“

Odkud čerpáte tyto myšlenky, které chcete realizovat?
„Je to týmová práce. Všichni lidé tady se profesně hokejem zabývají řadu let. Máme možnost srovnávat české i zahraniční stadiony. Je to pracovní diskuze a komunikace těchto věcí, zda se nám líbí a zda jsou použitelné do prostředí v Pardubicích. To je výjimečné v celé Evropě, proto nechceme nic dělat násilně.“

Jak široký je tým, o kterém mluvíte?
„Tvoří ho šest manažerů, kteří mají jasné daný záběr, za který jsou zodpovědní. Petr Hemský je sportovním manažerem a má na starosti kompletní agendu A týmu v součinnosti s trenéry. Jiří Šejba je sportovním ředitelem a má na starosti mládežnický hokej. To je sportovní část. Marketingovým manažerem je Jan Kratochvíl, který se stará o marketing. Ten je nově oddělen výrazněji od obchodu. Miroslav Novotný je obchodním manažerem, ten má na starosti příjmovou část rozpočtu. Na pozici finanční ředitelky klubu je Jana Konvalinová, která zde dlouhodobě pracuje. Střešní pozicí je office manažerka Petra Skokanová, jež má na starosti chod kanceláře, tudíž celé společnosti.“

Chceme dostat pohár mezi lidi

Jak fanoušek pozná, že se mu klub otevírá?
„Nechtějte výstupy v řádu dnů. První příležitostí pro nás bude začátek sezony, během června představíme akce, které chceme uspořádat pro různé skupiny fanoušků. Bude jich řada, část pro naše partnery, dále pak členy fanklubu, jiné pro majitele permanentek. Chceme s fanoušky komunikovat prostřednictvím elektronických médií. Kromě klasické cesty skrze naše oficiální stránky plánujeme zintenzivnit práci se sociálními sítěmi. Aktuální bude i twitter profil, na kterém pracujeme. Komunikace by měla intenzivnější, adresná a s více lidmi z klubu.“

A co fanklub?
„S ním budeme v těsnějším spojení, chceme respektovat jeho představy. Budeme reagovat i na přání lidí, co se týče programu při utkání a akcí.“

A na co se mohou fanoušci těšit v nejbližší budoucnosti?
„Jedna z dalších dvou akcí, kterou aktuálně připravujeme, je putování poháru regionem. Tuto myšlenku předchozího vedení rozpracováváme, a pokud budou mít pořadatelé akcí v širším regionu zájem, tak nabízíme možnost vyslání naší delegace s pohárem. Neradi bychom se účastnili čistě komerčních akcí, jde nám spíše o letní slavnosti města, mimořádné fotbalové zápasy na počest výročí a další. Chceme dostat pohár mezi lidmi. Dále pak počítáme s tím, že tým se v létě zúčastní výjezdů do regionu.“

Pojďme k budování A týmu pro novou sezonu. Jak se jednání vyvíjejí?
„Potřebujeme nahradit hráče s velmi vysokou sportovní výkonností. Byli to hráči s obrovským srdcem, kapitán Koukal byl formálním i neformálním lídrem týmu. Nahrazujeme hráče těchto kvalit, je to těžká práce a bude dlouhodobá. Hráči těchto parametrů mají řadu nabídek ze zahraničí, jejich agenti řeší různé varianty. Konkurujeme nabídkám KHL nebo evropských lig, které mají silnější ekonomickou pozicí. Vedeme jednání s hráči zvučných jmen, kteří na základě referencí našich trenérů zapadají lidsky a morálně do týmu. To je rovněž nesmírně důležité. Potřebujeme tým vhodně doplnit, nesmí to být bezhlavé kus za kus někým, kdo má super statistiky. Chceme pevný stavební kámen do soukolí hokejového týmu.“

Máte stanovený termín, dokdy byste chtěli mít A tým po kupě?
„Ideální je začátek letní přípravy, která je stanoven na 28. května 2012. To nevidím zcela reálně. Na druhou stranu má řada zkušených hráčů zaběhnutý kolorit letní přípravy, takže to nevidím jako zásadní problém. Jsou tady termíny jako konec mistrovství světa, zahájení přípravy týmů KHL. Chceme stihnout zahájení přípravy na ledě začátkem srpna. Může se něco stát do týdne nebo také pár dní před startem extraligy.“

Má pozice je o obrovské zodpovědnosti

Generálním manažerem HC ČSOB Pojišťovna Pardubice jste dva týdny. Co je na této práci nejtěžší?
„Zjišťuji, že to je o vyslechnutí lidí, kteří v dobrém smyslu kopou za svůj obor a v čem pracují. Každý má pocit, že ta jeho oblast je stěžejní. Oni vytváří zdravý tlak a úkolem generálního manažera je toto korigovat v rámci finančních možností klubu a jeho struktury. Je důležité přijímat rozhodnutí tak, aby pomáhala celku, nikoliv jen jeho části.“

Bylo to vaše nejdůležitější rozhodnutí v profesní části života?
„Spíše bych hovořil o zásadní pracovní výzvě. Nemluvil bych o kariéře, i když tato pozice zní příjemně. Dobrovolně jsem opustil poměrně prestižní pozici v rámci Českého svazu ledního hokeje a řada lidí byla udivena a nechápala mé rozhodnutí. Jsem patriot, ke klubu mám obrovský vztah stejně tak k lidem, kteří žijí v Pardubicích. Je to o obrovské zodpovědnosti, zvláště v situaci, že jsem nastoupil do pozice generálního manažera po vyhrané sezoně. Není moc čas si vychutnávat případný kariérní růst, ale jako naskočení do práce, kterou je třeba vykonávat nesmírně zodpovědně.“

Zbyněk Kusý byl obrovskou osobností, dlouhodobě jste spolupracovali. Přijal jste nějaké jeho vlastnosti do své nové role?
„Za Zbyňkem jsou neoddiskutovatelné výsledky. V některých věcech jsem ho mohl sledovat v akci velmi zblízka a z toho jsem si určitě hodně vzal.“